Hoppa till innehåll

Mediateket är Tingsholmsgymnasiets bibliotek. Hos oss kan du låna böcker och få hjälp på många andra sätt. Vi som jobbar här heter Carin och Peter. 

På Mediateket finns böcker som är lättare att läsa. Du kan också läsa tidningar med nyheter och fakta. 

På denna Internet-sida skriver vi det som du behöver veta om Mediateket. Fråga oss om det är något som du inte hittar eller förstår. 

Du hittar oss mitt i Tingsholmsgymnasiets A-hus (det stora huset) på andra våningen. 

Titta också gärna på bra länkar och annat som är bra för SFI eller Svenska som andraspråk!

Här hittar du presentationen av Mediateket på lättläst svenska. 

Nio appar för att lära sig svenska

Webbplatsen SFI-paddan samlar de bästa apparna för er som läser SFI och Svenska som andraspråk eller som arbetar som lärare. 

De har nu lagt upp nio bra tips på appar för er som har iPhone. 

Om ni har en Androidtelefon så finns några av apparna också på Google Play - då får du söka efter dem själv.  


Lättläst information om politik

Webbplatsen Alla väljare har vi tipsat om tidigare. Den är en bra sida om ni vill veta mer om svensk politik. 

Inför valen 2014 lades det upp information om de olika partierna och om valen. 

Nu fortsätter de skriva om politik på lättläst svenska. 

Gå till sidan här.


Information om valet på lättläst svenska

Centrum för lättläst samlar och skriver inför årets val. Det finns nyheter och information inför valen till Europaparlamentet i maj och de svenska vallen till kommun, region och riksdag i september. 

Webbplatsen heter Alla väljare och startade bara för några veckor sedan. 


Idag är det 102 år sedan båten Titanic sjönk

Titanic var ett stort fartyg som sjönk efter att ha krockat med ett isberg år 1912. Det var den 15 april 1912 som fartyget sjönk. 1495 personer dog när fartyget sjönk i det iskalla vattnet. 

Idag har jag läst boken Titanic - katastrofen av Bengt Fredriksson (klicka på länken så ser du boken i vår katalog). Den är skriven på lättare svenska och berättar om olika personer på fartyget. 

- Passagerarna från tredje klass som inte släpptes upp på däck när fartyget sjönk.

- Den tolvåriga flickan som av misstag lämnades på däck av sin mamma som flydde i livbåten.

- Telegrafisten som desperat sökte hjälp medan fartyget tog in vatten. 

- Kaptenen som sjönk med sitt skepp. 

- Titanics ägare som räddade sig själv och lät andra dö. 

Berättelsen är ibland svår att läsa, då det handlar om riktiga personer som fick uppleva något fruktansvärt. Men boken borde verkligen läsas av fler för den är verkligen bra skriven. Boken finns att låna i Mediateket. I boken finns även en CD-skiva med mp3-filer så att du kan lyssna på boken i en dator - läs mer på en särskild sida om hur du gör med CD-skivan


Lyssna på CD-skiva med mp3-filer

Många av Mediatekets lättlästa böcker har en CD-skiva på insdan av bokens pärm. Den innehåller mp3-filer, vilket är något annat än CD-skivor med musik som man köper i affären.

Nyare CD-spelare kan ofta spela upp mp3-skivorna.
Om du har en dator med CD-spelare eller DVD-spelare så kan den också spela upp skivorna. 

Om du har en dator som kan spela upp mp3-skivan kan du också flytta över filerna till din mobil.
I datorn öppnar du mappen som kallas "Dator" och letar reda på CD-skivan.
Det är lätt att kopiera över filerna, men fråga gärna någon kompis om du inte vet hur man gör.
Hur du därefter flyttar mp3-filerna till mobilen är olika för varje mobil. 


Öppettider (Lättläst version)

Vi har öppet varje vardag

Måndag till torsdag: från klockan 7 till kvart över 3 på eftermiddagen

Fredag: från klockan 7 till kvart över två på eftermiddagen

När det är lov eller andra högtidsdagar kan det vara stängt. Alla öppettiderna hittar du på förstasidanRing gärna till oss innan du kommer, för att du skall vara säker.


Mediatek - introduktion (lättläst)

Mediateket är Tingsholmsgymnasiets bibliotek. Hos oss kan du låna böcker och få hjälp på många andra sätt. Vi som jobbar här heter Carin och Peter. 

På Mediateket finns böcker som är lättare att läsa. Du kan också läsa tidningar med nyheter och fakta. 

På denna Internet-sida skriver vi det som du behöver veta om Mediateket. Fråga oss om det är något som du inte hittar eller förstår. 

Du hittar oss mitt i Tingsholmsgymnasiets A-hus (det stora huset) på andra våningen. 

Titta också gärna på bra länkar och annat som är bra för SFI eller Svenska som andraspråk!

Här hittar du presentationen av Mediateket på lättläst svenska. 


Vi har öppet varje vardag

Måndag till torsdag: från klockan 7 till kvart över 3 på eftermiddagen

Fredag: från klockan 7 till kvart över två på eftermiddagen

När det är lov eller andra högtidsdagar kan det vara stängt. Alla öppettiderna hittar du på förstasidanRing gärna till oss innan du kommer, för att du skall vara säker.